Hur gör man för att vad man ger till en bröstarvinge inte ska ses som förskott på arv?

Jag är gift med en man som har ett barn sedan tidigare. Vi har också själva två barn gemensamt. Jag undrar hur mycket vi får spara till dem utan att det räknas som förskott på arv. Jag måste ju ha någon rätt att ge mina barn ett sparande utan att det ska sänka deras laglott mot deras halvbrors?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Avseende förskott på arv stadgas i 6 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken att vad en person givit sina bröstarvingar under sin livstid ska ses som förskott på arv om inte annan föreskrivits eller måste antas ha varit avsett. Om ni ex.månadssparar till era barn kan man tänka sig att det vid arvskiftet efter den av er som avlider först bestäms att ni inte avsett att detta sparande skulle ses som ett förskott på arv. Om inget säkert bevis finns kan dock en tvist givetvis uppkomma och det kan tänkas att denna får motsatt utgång än vad i nu önskar, dvs. att sparandet ses som förskott på arv fast ni inte vill det. För att vara på den säkra sidan kan ni därför upprätta ett dokument, exempelvis ett testamente, där ni anger att ni inte vill att ex. sparandet och ev. gåvor till era barn ska ses som förskott på arv. Var bara tydlig med formuleringen så det är klart vilka sparanden och gåvor samt vilka barn som avses. Ni kan få god hjälp av en kunnig jurist med att upprätta ett sådant dokument. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare