FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/01/2012

Vad ska tas in i bodelning mellan sambor?

Hej! Min sambo och jag ska separera, vi har en son på 3år tillsammans och jag har en son på 11år sedan tidigare som bor hos oss varannan vecka. Hon står på hyreskontraktet och i stort sett alla gemensamma skulder som anknyter till bohaget. (Ca 200 000:-) Jag står på bilen (inköpt i början på året till ett värde av 140 000:-) (Jag har även ett båtlån på ca 25 000:-) Hon har träffat en ny, och vill att jag flyttar, medans jag hävdar att jag har rätt att bo kvar? Vi bor i hyresrätt (4:a) och jag är ju far till två av barnen, därav borde jag ha större behov av den än henne? Hur är det med skulderna som hon står på: IKEA,GE-KÅS,HEMKÖP,H&M osv? Har jag rätt att behålla bilen? Hon får en "bonus" på 50 000:- nu i januari, för att hon skrev på för de nya ägarna på hennes abetsplats i juni. Räknas de pengarna som "gemensamma"? Om jag nu får bo kvar, har hon rätt att "leta" bostad hur länge som helst? Vill bara få henne o flytta så snabbt som möjligt, då jag misstänker att hon kommer ha hennes nya karl här när inte jag är hemma.. /Förvirrad o ledsen.

Lawline svarar

Hej! När du och din sambo nu ska separera blir sambolagens regler angående bodelning aktuella. Gällande sambor är inte bodelning obligatoriskt som mellan makar vid separation utan bodelning av samboegendomen görs enbart om en sambo begär det enligt 8 § 1 st. sambolagen. Om du och din sambo så vill kan ni alltså själva besluta om hur ni vill dela upp er gemensamma egendom, men någon av er kan också begära att bodelning ska ske. En sådan begäran ska läggas fram inom ett år från då samboförhållandet upphörde enligt 8 § 2 st. sambolagen. Om någon av er begär bodelning är det er samboegendom som ska delas lika er emellan. I denna ingår vad som i sambolagen benämns som bostad och bohag enligt 8 och 3 §§ sambolagen. Med bostad menas i huvudsak en fastighet, hyresrätt eller bostadsrätt som man bor permanent i, se 5 § sambolagen. Men bohag menas möbler, hushållsmaskiner och andra liknande saker som är avsedda för det gemensamma hemmet, se 6 § sambolagen. Det enda som ni ska dela lika på om bodelning aktualiseras är alltså bostad och bohag. Bilar, ev. fritidshus, båtar, pengar på banken och liknande tas alltså inte in i bodelningen utan den som äger ex. bilen får behålla denna och den som fått en bonus i pengar som fallit ut på dennes bankkonto får behålla dessa pengar. Gällande era skulder gäller som huvudregel enligt 13 § sambolagen att endast de skulder som hänför sig till samboegendom (dvs. bostad eller bohag) får tas in och räknas av en sambos andel i bodelningen. Övriga skulder får endast tas in om täckning för den saknas från sambons övriga egendom, dvs. om sambon förutom samboegendom inte har tillräckligt med egendom för att ha täckning för sina övriga skulder. Som huvudregel ska alltså skulderna hänförliga till möbler osv. tas in men inte ex. båtskulden. Gällande hyresrätten ska enligt 16 § sambolagen som huvudregel den sambo få denna på sin lott som bäst behöver den. Om en sambo behöver bostaden bättre än den andre kan denne få överta ex. hyresrätten från den andre sambon. Här brukar det spela roll vem som har vårdnad över barn osv. men även andra omständigheter kan tas in så det är svårt att säga hur en domstol skulle tycka avseende vem av er som behöver bostaden bäst. Går det inte att komma överens får ytterst frågan alltså avgöras av en domstol. Innan ni eller en domstol beslutat om vem som ska få bostaden är det givetvis inte möjligt för dig att juridiskt tvinga din sambo att flytta ut då ni båda som utgångsläge har lika rätt till bostaden om ni båda står på kontraktet. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare