FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/01/2012

Kritisk tidpunkt bodelning

Ska skiljas och har två barn, varav det yngsta fyller 16 i mars, det äldsta 17. Förstår från 'lagen.nu kap 5 1$' att ansökan om äktenskapskillnad kan ske nu och sedan igen när yngsta fyllt 16, för att då få beviljat (utan betänkteid) när ny ansökan inskickats. Frågan är: vilken tidpunkt gäller för avräkning för bodelning?

Lawline svarar

Hej, Regler kring äktenskap och äktenskapsskillnad regleras i äktenskapsbalken (ÄktB) (https://lagen.nu/1987:230) . Vid en bodelning med anledning av äktenskapsskillnad är den "kritiska tidpunkten" den dag då äktenskapsskillnad väckes, enligt 9 kap. 2 § ÄktB. Det innebär att all egendom ska delas upp med utgångspunkt i hur egendomsförhållandena var den dag då ansökan om äktenskapskillnad inkom till rätten. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare