FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/01/2012

Ringa brott och preskriptionstid

Vid smuggling av 5 gram cannabis, är brottet då klassat som ringa och hur lång är prepskriptionstiden? Blir brottet preskriberat från och med x år efter den dagen då brottet begicks eller x år efter att straffet är fastställt?

Lawline svarar

Hej! Mängden 5 gram cannabis anses vara ringa, gränsen ligger någonstans vid 60 gram. Brottet kan bedömas enligt normalgraden om det finns andra omständigheter, som hur smugglingen gick till, om det var för eget bruk, hur du samarbetade och andra omständigheter. Troligtvis kommer det att bedömas som ringa. Preskriptionstiden på brott som man blir dömd för börjar den dagen som domen meddelas. Preskriptiosntiden är lite lite olika beroende på vilket straff det skulle blir. Böter försvinner efter 5 år, fängelse, villkorlig dom och skyddstillsyn försvinner efter 10 år, om du inte är under 18 år för då försvinner det efter 5 år. Vilket straff som du skulle få och alltså hur länge domen skulle finnas kvar beror på händelser kring brottet och exempelvis tidigare brottslighet. Vilket straffet skulle blir i det här fallet är svårt att säga eftersom man tittar på så många olika aspekter. Troligtvis böter och kanske villkorlig dom om det finns flera brottsliga handlingar eller händelser vid gripandet som kan ses som försvårande omständigheter, som exempelvis motvillighet. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare