Kvarlämnad egendom

Hej. Haft en inneboende som flyttat ut 1 december 2011 och då var det överenskommet (muntligt samt sms) att hon skulle ta alla sina saker. Idag 9 januari har hon saker kvar som hon säger att hon hämtar när hon känner för det och att jag inte får kasta dem. Måste jag ha kvar hennes saker i min lägenhet? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Frågan handlar om kvarlämnad egendom. Sådant regleras i hyreslagen 27 § andra stycket. Hyreslagen finns i jordabalkens 12 kap. Om hyresgästen har lämnat lägenheten och det finns kvar egendom som kan antas tillhöra henne och hon inte inom tre månader från anmaning eller sex månader från lämnandet har hämtat egendomen, tillfaller den hyresvärden. En sådan uppmaning till hyresgästen att hämta sina saker kan vara muntlig eller skriftlig. Det är hyresvärden som har bevisbördan för påståendet om att en uppmaning till hyresgästen har lämnats. Av frågan framkommer det att personen flyttat ut den 1 december 2011 och att det då var överenskommet att personen skulle ta alla sina saker. Om en anmaning lämnades den 1 december 2011 om att sakerna skulle tas, börjar fristen således den 1 december 2011. Därmed måste sakerna vara kvar i lägenheten tills de hämtats eller tills fristen har löpt ut. Påståendet om att hon hämtar sakerna ”när hon känner för det” kan således leda till att sakerna tillfaller hyresvärden om de aldrig hämtas. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare