FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/01/2012

Bodelning två år efter äktenskapsskillnad

Hej! Kan min ex-sambo och jag i efterhand upprätta en bodelning? Vi separerade för 2 år sedan.

Lawline svarar

Hej, I äktenskapsbalkens 9 kap. 4 § föreskrivs att en bodelning, på grund av skilsmässa, ska förrättas när äktenskapet upplösts. I samma lags 1 kap. 5 § stadgas att ett äktenskap upplöses om ena maken dör eller, som i ert fall, genom äktenskapsskillnad. Mer ledning än så ger inte lagen om hur lång tid efter skilsmässan bodelning får ske. Läser man rättspraxis på området framgår det av ett rättsfall (NJA 2009 s. 437) att det inte finns någon preskriptionstid för rätten att påkalla bodelning. I vissa särskilda fall kan denna rätt dock anses ha gått förlorad om någon under lång tid har underlåtit att påkalla bodelning. I rättsfallet bifölls dock önskan om bodelning, trots att äktenskapet upplösts hela 10 år tidigare, så att upprätta en bodelning 2 år efter skilsmässan borde inte vara några problem. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Rättsfallet finns här: https://lagen.nu/dom/nja/2009s437 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare