Förskott på arv och sätt att bryta presumtionen

Hej! Vår far har under min studietid betalat "underhåll" till mig när jag har studerat vid universitetet. Hur ska man göra för att undvika att detta räknas som förskott på arv? Kan man i efterhand upprätta ett gåvobrev där detta villkor uttrycks? Hur skall detta i så fall formuleras? Jag har även fått aktier som även dessa inte skall vara förskott på arv. Kan dessa tas upp i samma gåvobrev? Det inns inget tidigare gåvobrev för aktierna. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. En gåva till en bröstarvinge av arvlåtaren under dennes livstid presumeras enligt 6 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken (ÄB) utgöra ett förskott på mottagarens arv efter givaren. Detta är som sagt endast en presumtion, som kan brytas genom att något annat föreskrivs eller på något annat sätt framgår av omständigheterna. Det är fullt möjligt för arvlåtaren att även efter att gåvorna fullbordats, som i ditt fall, föreskriva att dessa inte ska utgöra förskott på gåvomottagarens arv. Ur bevishänseende är det lämpligast att ett skriftligt dokument upprättas och undertecknas av gåvogivaren där avsikten att gåvorna inte ska avräknas tillkännages. För att önskad rättsverkan ska uppnås råder jag er att kontakta en verksam jurist som kan hjälpa er med upprättande och författande av ett presumtionsbrytande dokument. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare