Bevisbördan vid förskott på arv

Av stort generellt intresse är följande: Hur ska min bror mkunna "visa" att den av föräldrarna skänkta gåvan (bilen) ska dras av från arvslotten, trots att inget gåvobrev finns och att ingen av föräldrarna uttryckt (av okunskap) detta? Det kan väl knappast räcka med tanken att de nog menade så?

Lawline svarar

Hej, Här kommer ett kompletterande svar på din fråga. Gåvor givna till en bröstarvinge under arvlåtarens livstid presumeras, som sagt, utgöra förskott på mottagarens arv efter givaren i enlighet med 6 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken (ÄB). Det korta svaret blir att det är din bror som måste bevisa att gåvan inte ska avräknas. Detta kan bli väldigt svårt för honom om han inte har något som, förutom hans egen åsikt, ger uttryck för givarens vilja att inte gåvan inte ska avräknas. Tanken att "de nog menade så" räcker alltså knappast för att bryta presumtionen. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare