Ledighet för barn under terminen utan godkännande från skolan

Vad kan straffet bli om jag åker till thailand med mina barn 7 och 9 år gamla fast jag fått nekande svar från rektor på min förfrågan om ledighet?

Lawline svarar

Hej, I Sverige råder enligt skollagen (SkolL) skolplikt vilken inträder på höstterminen det år barnet fyller 7 år . Skolplikten innebär att alla barn är skyldiga att delta i undervisningen så länge som eleven inte har giltiga skäl att utebli, en elev får dock beviljas kortare ledigheter för enskilda angelägenheter och även en längre tids ledighet om det finns synnerliga skäl. Om en begäran om ledighet beviljas eller inte är upp till skolans rektorn SkolL 7:17-18§§. Regleringen angående ledighet utanför ordinarie skollov har i.o.m att den nya SkolL trädde i kraft 2010 stramats upp och bedömningen av om en ledighet beviljas eller inte är numera strängare än tidigare. Det är du som vårdnadshavare som ansvarar för att ditt barns skolplikt fullgörs och om du inte gör vad som kan krävas av dig för att se till att ditt barn fullgör skolplikten (som att åka till Thailand under terminen utan godkännande) så har kommunen en möjlighet att förelägga dig som förälder att ta ditt ansvar och att se till att skolplikten fullgörs. Hörsammar du inte detta föreläggande kan det förenas med vite, vilket innebär att du kan drabbas av böter om ett maxbelopp på 25 000:- SkolL 7:23§. Den strängaste sanktionen som kan inträda är alltså böter på 25 000:- men i praktiken är det dock mycket ovanligt att denna möjlighet utnyttjas, utan den mest sannolika negativa konsekvensen av en olovlig ledighet är troligtvis den försämrade relationen mellan dig och barnets skola. Med vänlig hälsning
Anna NordlanderRådgivare