FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/01/2012

Rätt till bostad vid skilsmässa

Hej! Jag är 16 år och min mamma vill skilja sig med sin man och har är inte min pappa och jag har ingen pappa över huvud taget . Mamma jobbar inte just nu men mina bröder bor med oss och de jobbar . De får mer lön än mammas man men dom har inte fast jobb de har mammas man så jag vill veta vem det är som får lägenheten då om den e skriven på mammas man ?

Lawline svarar

Hej! I vissa fall kan den av makarna som bäst behöver deras gemensamma bostad ha rätt att få den, enligt 11 kap 8 § Äktenskapsbalken (ÄktB). När man beslutar om vem som har bäst behov av bostaden tar man bland annat hänsyn till vem som har vårdnaden om barnen. I det här fallet bli det alltså med största sannolikhet din mamma som anses ha störst behov av den, om inte hennes man har några egna barn. En förutsättning för att en make skall få överta en bostad eller bohag som tillhör den andra maken är vidare att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Vid skälighetsbedömningen ska man bland annat se till de ekonomiska förhållanden hos den maken som äger bostaden, alltså din mammas man. En annan omständighet man tar hänsyn till är om bostaden kan ha affektionsvärde för mannen, till exempel om den har funnits i hans släkt en längre tid. Sammanfattningsvis görs alltså en bedömning i det enskilda fallet. Det är svårt att säga vem som kommer få bostaden i det här fallet, men om din mamma är den enda i äktenskapet som har barn så kan det vara till hennes fördel. Hoppas svaret varit till hjälp. Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare