Delgivning av testamente

Är testamentsexecutor skyldig underätta bröstarvinge om där finns ett testamente som som önskar en annan arvtagare?

Lawline svarar

Hej, Som bröstarvinge har man rätt till hälften av arvslotten, något som kallas laglott (se ärvdabalken 7:1, https://lagen.nu/1958:637#K7 ). Resterande del har testatorn, den avlidne, rätt att fritt förfoga över genom testamente. Om det finns ett testamente som inskränker laglotten måste man som bröstarvinge för att få ut sin laglott påkalla jämkning av testamentet enligt ÄB 7:3. Detta måste göras inom sex månader sedan man delgivits testamentet. Det finns alltså ett delgivningskrav som framgår av ÄB 14:4. Utan delgivning börjar inte tidsfristen att löpa, vilket innebär att du inte riskerar förlora din rätt till laglotten. Det räcker sedan man delgivits med att man berättar för testamentstagaren att man vill få ut sin laglott, det krävs alltså inte att man väcker talan vid domstol som vid klander av testamente (vilket vore fallet om man anser att testamentet på något sätt är ogiltigt, t.ex. inga vittnen som undertecknat). Om det däremot går längre än 6 månader förlorar du din rätt till laglotten.
Leo AnderssonRådgivare