FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/01/2012

Gåva enskild näringsverksamhet

Hej. Om jag har handlat ett släp via min enskilda firma men senare skriver över detta på min fru. Vad gäller vid en skilsmässa. där inget bodelnings avtal finns.Kvitto finns och är skrivet på företaget.

Lawline svarar

Hej Joakim! Eftersom en enskild näringsverksamhet inte är en juridisk person, så betraktas överlåtelsen av släpet som en gåva mellan dig och din maka. För att en sådan gåva skall vara giltig gentemot dina borgenärer så behöver den registreras i Äktenskapsregistret. Äktenskapsregistret finns hos Skatteverket, och för information om hur registrering går till hänvisas till deras hemsida, www.skatteverket.se. Vid en skilsmässa behandlas släpet som giftorättsgods, och värdet av detsamma skall därmed delas lika mellan dig och din maka (ÄktB 7:1, 10:1, 11:3). Släpet kan bli din makas enskilda egendom endast genom äktenskapsförord (ÄktB 7:2 2 p, 7:3). Med vänliga hälsningar Mikael Mellberg
Mikael MellbergRådgivare