FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/01/2012

Enskild firma i bodelning

Är man automatiskt med-ansvarig till att betala makens skulder i den enskilda firman vid bodelning när man inte haft med firman att göra överhuvudtaget? Isåfall, bör firman sättas i konkurs så allt av värde kan fördelas lika precis som skulderna? Känns ju märkligt att ev betala hälften av skulden och sen se honom fortsätta som om inget hänt?

Lawline svarar

Hej Jerker, Enligt äktenskapsbalken äger varje make sina tillgångar och svarar för sina skulder. Din makes enskilda firma hör därför till hennes privata ekonomi och ifall ni inte har avtalat om att den ska vara enskild, ska firman, upptagen till sitt marknadsvärde, således ingå i bodelningen. Detsamma gäller skulderna. Det är viktigt att notera att bodelningen sker på papper, dvs. att det räknas ut ett värde (hälften av boets värde exkl. enskild egendom efter avdrag av skulder) som makarna själva får "fylla" med den egendom de vill ha. Således delas inte samtliga tillgångar på hälften fysiskt sett, utan båda makarna går ifrån bodelningen med egendom motsvarande hälften av boets värde. När detta värde är uträknat kommer din make antagligen välja sitt företag på sin lott. Det är inte möjligt att sätta en firma i konkurs ifall tillgångarna överstiger skulderna. Däremot går det att istället likvidera företaget. Trots att det är möjligt att göra sig av med företaget är det kanske inte det optimala valet ifall maken t.ex. vill ha kvar sitt företag. Vidare är ett tips att fundera på ifall företaget är värt mer i sitt hela tillstånd än de enskilda tillgångarna var för sig. Det gynnar dig tillgångsmässigt ifall företaget är värt mycket och din make väljer företaget på sin lott, eftersom din egen lott därmed blir större än om företaget är värt mycket lite efter en likvidering. Jag hoppas att du är nöjd med svaret, Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare