Sambos rätt till lägenhet

Jag äger en lägenhet där jag betalar ränta och amortering själv. Min sambo betalar halva hyran i var. Nu har vi gjort slut och han ska flytta. Han är skriven och vi har bott ihop i 5månader här min fråga är nu vad har han för rättigheter? han säger att han ska ha halva lägenheten fast han inte har lagt in några pengar på någonting.

Lawline svarar

Hej! Enligt 3 § sambolagen ( https://lagen.nu/2003:376 ) utgör bostaden gemensam egendom om den köpts in för gemensam användning. Av din fråga verkar det som att du har köpt lägenheten själv. Den kan alltså ändå utgöra samboegendom om det var så att du köpte den för att ni båda skulle bo i den. Om du köpte den för eget bruk och ni tog beslutet att flytta ihop senare så bör han inte ha någon rätt till bostaden. Vad man lägger sina respektive pengar på gällande bostaden är alltså inte avgörande utan det avgörs på om bostaden har "förvärvats för gemensam användning". Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare