Vägran att utfärda arbetsgivarintyg

min arbetgivare(fd)vägrar skriva mig ett arbetgivarintyg har väntat på det i 7 månader.Får inget från a-kassan därför.Vad kan jag göra för mitt fackförbund handels lyckas inte heller med detta.Hjälp mig snälla.

Lawline svarar

Hej, i _47 § lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkringen_ (https://lagen.nu/1997:238), stadgas att en arbetsgivare på begäran skall utfärda ett arbetsgivarintyg. Denna regel är dock inte sanktionerad, vilket innebär att det rättsligt inte finns något sätt att "tvinga" arbetsgivaren att utfärda ett. Däremot anger samma paragraf även att om ett arbetsgivarintyg inte kan erhållas annat än med mycket stora svårigheter, får dessa uppgifter styrkas på annat sätt. T.ex. med stöd av handlingar som, lönespecifikationer eller uppgifter från en lokal facklig representant till styrkande av dina uppgifter. Mvh
Oskar AxelsonRådgivare