Bistånd enligt 4:1 och 4:2 Socialtjänstlagen.

Hej! Jag undrar vad det är för skillnad på bistånd enligt 4:1 SoL och 4:2 Sol? tack på förhand :)

Lawline svarar

Hej! Med försörjningsstöd enligt +4:1+ Socialtjänstlagen (SoL), https://lagen.nu/2001:453#L2009-1233, avses bistånd för skäliga kostnader för t.ex. livsmedel, boende och kläder. Se uppräkningen i +4:3+ SoL. Därutöver kan enligt 4:1 SoL bistånd ges för en persons +livsföring i övrigt+, med detta begrepp avses enligt prop. 2000/01:80: "[A]lla de olika behov som den enskilde kan ha för att tillförsäkras en skälig levnadsnivå och som inte omfattas av försörjningsstödet. Det kan vara fråga om bistånd till läkarvård eller tandvård, glasögon, möbler, husgeråd, vinterkläder, vård- och behandlingsinsatser för missbrukare, hemtjänst, särskilt boende för äldre eller funktionshindrade m.m. Det är inte möjligt att lämna en uttömmande uppräkning av vilka insatser eller behov som skall anses ingå." Bistånd som avses i 4:1 SoL är en rättighet för en enskild. Biståndsbeslut som avser försörjningsstöd eller annat bistånd kan överklagas av den enskilde genom +förvaltningsbesvär+, vilket innebär att domstolen prövar såväl beslutets laglighet som dess lämplighet och kan fatta ett nytt beslut med en annan innebörd. Bistånd som avses i 4:2 SoL har en kommun befogenhet att ge enskilda i fall de anser det ändamålsenligt. Dock utgör inte ett sådant bistånd en rättighet som enskilda kan kräva, utan ett biståndsbeslut avseende 4:2 SoL som går den enskilde emot, kan enbart bli föremål för +laglighetsprövning+ enligt kommunallagens (1991:900) bestämmelser. Med en laglighetsprövning avses att rätten endast kommer att pröva lagligheten av beslutet och inte dess lämplighet såsom vid förvaltningsbesvär.
Stefan FagerbringRådgivare