Vilket värde gäller för efterarvingars rätt?

Hej. Hur delas arvet efter min mormor mellan min mamma och hennes två styvsystrar? Mormor var änka och hade sparat pengar från sin pension efter styvmorfars död 1995.När han dog var boet värt 34000:- och nu har den summan vuxit till 230000:- som finns på mormors personkonto. Hans barn tog inte ut något arv efter sin far. Det fanns ett testamente som gav den efterlevande full äganderätt. Har mammas styvsystrar rätt att ärva sin styvmor, min mormor, med hälften eller ska man räkna på värdet från när deras far dog?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om efterarv vid efterlevande makes död finner du i Ärvdabalkens (ÄB) 3 kapitel. Huvudregeln är att hälften av tillgångarna anses vara den först bortgångne makens och den andra hälften efterlevande makens, se 3 kap 2 § 1 stycket ÄB. Man förutsätter alltså att detta är en naturlig ökning av egendomens värde. Enligt den regeln ska alltså 230 000 kr delas på två och styvsystrarna har rätt till ena halvan. Det finns dock ett undantag från denna huvudregel som kan användas till din mammas fördel. Regeln kallas förkovransregeln och återfinns i 3 kap 4 § ÄB. Om boets värde ökats som i detta fall, och det kan visas att egendomen ökats på grund av arv, testamente eller gåva till den efterlevande, eller om det kan antas att egendomen ökats genom lön, så kan denna del undantas för din mamma innan efterarvet görs till styvsystrarna. Det krävs alltså att det inte endast är en normal värdeökning utan något utöver det ska ha skett som ökat din mormors egendom. Hoppas du fått lite klarhet i dina funderingar! Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare