FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/12/2011

Den kritiska tidpunkten och fråga om fordran på lön ingår i bodelningen

Hej! Ingår bonus från arbetsgivaren i en bodelning vid skilsmässa. Bonusen är intjänad under äktenskapet men kan komma att betalas ut efter det att skilsmässan är klar!

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 9 kap. 2 § 1 st. äktenskapsbalken (ÄktB) ska bodelning ske med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Detta brukar kallas för den kritiska tidpunkten och egendom som makarna förvärvar efter denna tidpunkt kommer inte att ingå i bodelningen. I detta fall har du en fordran på lön som uppstått före den kritiska tidpunkten. Enligt 10 kap. 3 § 1 st. ÄktB ska rättigheter som inte kan överlåtas eller som i annat fall är av personlig art inte ingå i bodelningen, om det skulle strida mot vad som gäller för rättigheten. En fordran på lön faller under denna bestämmelse och ska därmed inte ingå i bodelningen. Att en fordran på lön anses som oöverlåtbar är en princip som fastställdes genom rättsfallet NJA 1913 s. 496. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare