Det förstärkta laglottsskyddet och dess tillämpning vid gåvor där givaren behåller nyttjanderätt

En mor gav sin son en fastighet, med förbehållet att det inte ska ses som förskott på arv. Modern har haft fri nyttjanderätt så länge hon levde. Nu gör vi en bouppteckning efter modern och då hävdar systern att fastigheten ska med i bouppteckningen. Att den ska ses som förskott på arv eftersom modern hade nyttjanderätten tills hon dog. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) ska en gåva till en bröstarvinge från arvlåtaren under dennes livstid som regel ses som förskott på arv. Detta kan dock ändras genom föreskrift att gåvan inte ska anses vara förskott på arv. Gåvan ska då inte avräknas från den mottagande bröstarvingens laglott enligt 7 kap. 2 § ÄB. I 7 kap. 4 § ÄB finns bestämmelsen om det så kallade förstärkta laglottsskyddet. Regeln ger bröstarvingar ett utsträck skydd till att omfatta gåvor som till syftet är att likställa med testamente. Om regeln anses tillämplig medför detta att gåvan som en bröstarvinge har erhållit behandlas som om den var föremål för ett testamentesförordnande och laglotten beräknas som om gåvan aldrig getts. Av den anledningen ska gåvans värde vid dödsfallet beaktas. Det finns två typer av gåvor som aktualiserar det förstärkta laglottsskyddet. En av dessa är gåvor som innebär att givaren fram till sin död behåller den huvudsakliga nyttan av bortgiven egendom. Detta verkar vara fallet i föreliggande situation. Sammanfattningsvis innebär det sagda följande. Skulle regeln om det förstärkta laglottsskyddet vara tillämplig i detta fall, vilket är troligt, innebär det att laglotten beräknas som om gåvan alltjämt fanns kvar i arvlåtarens kvarlåtenskap. Mottagaren av gåvan är då pliktig att avräkna gåvans värde från hans laglott enligt 7 kap. 2 § ÄB. Skulle kvarlåtenskapen efter arvlåtaren inte räcka till för att täcka övriga bröstarvingars laglotter, blir gåvomottagaren återbäringsskyldig. Kan inte den mottagna egendomen återbäras ska ersättning för dess värde utgå i egendomens ställe, se 7 kap. 4 § 1 st. ÄB. Vill bröstarvinge mot gåvotagare göra gällande det förstärkta laglottsskyddet måste talan väckas inom ett år från det att bouppteckning efter arvlåtaren avslutades, 7 kap. 4 § 2 st. ÄB. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare