Delvis gynnande beslut

Jag undrar om ett gynnande beslut under några omständigheter kan rättas/omprövas eller överklagas? Säg att en person har ansökt om bidrag på 3000 men får bara beviljat 1500. Det är ett formellt sett gynnande beslut, men kan det anses ha gått parten emot och kan beslutet överklagas i enlighet med 22 § FL?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Det du talar om är två sätt att ändra en myndighets beslut på. Omprövning görs av den myndighet som beslutat i sakfrågan. Överklagande prövas däremot av domstol, eller annan högre instans. Av 22 § förvaltningslagen (1986:223) följer, precis som du säger, att ett beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom emot och beslutet kan överklagas. Det går alltså inte att överklaga ett gynnande beslut, och ett sådant beslut får alltså inte ändras av domstol. Jag delar inte din uppfattning att beviljande av endast halva det begärda beloppet utgör ett gynnande beslut. I stället bör beslutet anses gynnande till den del det blev beviljat, 1500 kronor, medan beslutet bör ses som avslag vad gäller det resterande beloppet. Parten kan alltså överklaga angående det resterande beloppet om 1500 kronor i enlighet med 22 § förvaltningslagen, eftersom beslutet gått parten emot i denna del. Vad gäller omprövning gäller följande. Följande stycke är hämtat från propositionen 1985/86:80 om ny förvaltningslag: "Gynnande beslut kan i regel inte återkallas. En myndighet som har meddelat ett tillstånd, beviljat ett statsbidrag, tillsatt en offentlig funktio­när osv. får alltså i regel inte rätta beslutet till den enskildes nackdel. Tre viktiga undantag gäller dock: 1. Ett beslut kan återkallas med stöd av förbehåll i själva beslutet eller i den författning som ligger till grund för beslutet. Det förtjänar att påpekas att myndigheter under vissa förutsättningar anses kunna förse sina beslut med återkallelseförbehåll även utan uttryckligt författningsstöd. 2. Återkallelse av ett gynnande beslut anses också möjlig av hänsyn till en hälsofara, brandfara, trafikfara eller av andra sådana säkerhetsskäl. 3. Återkallelse kan ske, om den enskilde har utverkat det gynnande beslutet genom vilseledande uppgifter." Därefter sägs att avslagsbeslut inte binder myndigheten för framtiden, utan det går bra att ansöka på nytt. Följaktligen kan beslutet omprövas angående halva beloppet, 1500 kronor, medan den andra halvan omfattas av ett gynnande beslut, och i regel inte kan ändras. Källor: prop. 1985/86:80 lagen.nu
Lars BålmanRådgivare