Får bostadsrättsförening ta ut extra avgift för uteblivande vid städdag?

Hej! Jag har fått en faktura från min bostadsrättsförening där de kräver 500:- för uteblivande vid städdag. Har de rätt att kräva mig på en sådan avgift? Vi har aldrig gått in i något avtal som säger att vi är beredda att betala en sådan avgift, eller måste vi det om det står i föreningens stadgar? Om de inte har rätt till det, vilken lag kan jag då hänvisa till? /Jessica

Lawline svarar

Hej! Av 7 kap. 14 § Bostadsrättslagen (BRL) framgår att en bostadsrättsförening inte får ta ut extra avgifter för åtgärder som föreningen ska vidta enligt lag. Enligt 7 kap. 4 § BRL är det bostadsrättsföreningen som är skyldig att hålla fastigheten i gott skick. Föreningen har alltså ingen rätt att kräva dig på avgiften, oavsett om det står i stadgarna eller inte! Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare