Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens ventilation

min förening vill flytta/byta ett luft filter i min lägenhet . nu vill de att jag skall betala. Hur kan de tvinga mig att betala ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Ansvaret för fastigheten är fördelat mellan bostadsrättsinnehavare och förening genom att bostadsrättsinnhavaren har ansvar för det inre underhållet av lägenheten, medan föreningen svarar för skicket i gemensamma utrymmen. Till lägenheten hör i regel rummens golv, väggar och tak, inredningen i rummen, glas och bågar i fönster samt lägenhetens inner- och ytterdörrar. Dock ansvarar enligt 7 kap 12 § bostadsrättslagen bostadsrättshavaren inte för ”reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller för ventilationskanaler.” Luftfiltret bedömer jag vara en del av ventilationskanalen, och om det är en ventilationskanal som föreningen har försett lägenheten med samt om ventilationskanalen tjänar fler än bara din lägenhet är det en kostnad som föreningen ska stå för och inte du. Huruvida luftfiltret hänför sig till gemensamma ventilationskanaler eller ej är dock inget som jag kan avgöra, varför du bör ta kontakt med en fackman om det inte heller är något som du själv känner dig säker på. Skulle föreningen anse att du inte har fullgjort ditt underhållsansvar av lägenheten genom att inte betala för luftfiltret kan de stämma dig vid allmän domstol. Jag gör dock bedömningen att om luftfiltret hänför sig till en sådan ventilationskanal som beskriven ovan, kommer föreningen ej att ha framgång med sin talan. Bostadsrättslagen: https://lagen.nu/1991:614 Med vänlig hälsning,
Maria KronvallRådgivare