Fråga om samboförhållande förelegat

hej jag och min expojkvän är inte överrens huruvida vi varit sambor eller inte.Han har hela tiden haft lägenhet och bostadstillägg på annan ort. aldrig varit skriven någon annanstans än i den lägenheten. Han har visserligen vistats i mitt hus från och till, men aldrig längre tid en typ en månad då han lämnat mig och sagt att det varit slut. Detta har pågått i 3,5 år. Nu kräver han mig på hälften av allt enligt sambolagen, kan detta verkligen stämma?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I sambolagens första paragraf stadgas att ”Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.” Med skrivelsen ”stadigvarande bor tillsammans” vill man understryka att det inte är fråga om en tillfällig förbindelse. Om två personer lever tillsammans samt har gemensamma barn, presumerar man att ett samboförhållande föreligger. En annan omständighet som talar starkt för samboskap är en gemensam folkbokföringsadress. I ditt fall verkar det ej finnas gemensamma barn och inte heller är ni folkbokförda på samma adress, vilket leder till att domstolen gör en helhetsbedömning av omständigheterna i det enskilda fallet för att avgöra huruvida ett samboförhållande förelegat eller ej. Det framgår av din fråga att din partner ej har levt tillsammans med dig i din bostad längre än en månad. Denna relativt korta tidsperiod kan knappast ha gett upphov till ett etablerat gemensamt hushåll med ett sådant ekonomiskt samarbete er emellan att man kan prata om hushållsgemenskap. Gemenskap vad det gäller hushållskassa, bil, möbler och husgeråd anses nämligen vara ett tecken på samboskap. Med utgångspunkt i att ni ej tycks ha gemensamma barn, ej gemensam folkbokföringsadress och inte heller vid något tillfälle ett gemensamt hushåll gör jag bedömningen att ni ej i lagens mening kan anses ha varit sambor. Därför blir bodelning enligt 8 § ej aktuell. Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Om sambobegreppet: RH 2005:28 https://lagen.nu/dom/rh/2005:28 Med vänlig hälsning,
Maria KronvallRådgivare