Anmäla skolans passivitet vid misstänkt drogmissbruk?

När jag gick på gymnasiet (2 år sedan) så började två av mina kompisar ta droger på skoltid. Jag tog mod till mig och berättade detta för min mentor och han pratade med rektorn vilken skulle ta över det hela, men inget hände. Nu har jag insett allvaret i det hela och undrar vad jag kan göra för att skydda andra i samma sits? Går det anmäla skolan så här efteråt? I så fall till vem?

Lawline svarar

Hej! Den statliga myndighet som granskar skolorna, och ser till att lagar och regler följs, heter Skolinspektionen. Vem som helst kan anmäla en skola till Skolinspektionen om det finns misstanke om missförhållanden; du behöver alltså inte vara elev på skolan. Du kan läsa mer om hur Skolinspektionens granskning går till på myndighetens hemsida, www.skolinspektionen.se. Skolan har ett ansvar att motverka bruk av narkotika på skolan enligt både Skollagen och Arbetsmiljölagen. Rörande barn, dvs. personer under 18 år, är dessutom 14 kap. 1 § Socialtjänstlagen tillämplig. Enligt denna paragraf har myndigheter, och dess anställda, en skyldighet att anmäla till socialnämnden om de i verksamheten får reda på omständigheter som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd. Misstanke om att ett barn missbrukar droger kan absolut vara en sådan omständighet. En anmälningspliktig tjänstemans underlåtelse att anmäla i en situation då anmälan borde skett kan leda till disciplinpåföljder enligt Lagen om offentlig anställning eller ansvar för tjänstefel enligt 20 kap. 1 § Brottsbalken. Jag hoppas att mitt svar varit till någon hjälp! Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare