Ränteberäkning enligt räntelagen

Hej. Jag ska betala ett skadestånd den sista november på 11800 kr och skulle vilja veta hur mycket den slutgilltiga summan på det blir med tanke på räntelagen. Brottet begicks 27/10-10 och ska betalas 30/11-11!

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Jag utgår från att du vill beräkna hur mycket dröjsmålsränta som har ackumulerats från den 2010-10-27 till den 2011-11-30. Enligt 6 § räntelagen beräknas ränta för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan med ett tillägg av åtta procentenheter. Referensräntan fastställs av Riksbanken för varje kalenderhalvår. En mycket användbar tjänst för att beräkna ränta enligt detta sätt erhålls av Kronofogden och kan nås här: http://www.kronofogden.se/etjanster/ranteberakning.4.3d21d85f10922490e108000971.html. Enligt mina beräkningar uppgår dröjsmålsräntan för den angivna perioden till 3 641.61 kr och det totala beloppet blir därmed 15 441.61 kr. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare