Förskott på arv om dödsboet går i konkurs

Hej! Jag har ej haft någon kontakt med min far de senaste 15 åren. Nu när han dog för några månader sedan framkom det att min halvsyster fått det enda som gicka att ärva, som gåva för 5 år sedan. Vi är 3 syskon, jag är född i det första förhållandet. Jag har en halvsyster som fick arvet och en halvbror som liksom jag inte fick något. Saken är sådan att min far skrev över det enda som gick att ärva till min halvsyster. En fastighet värd ca. 1.2000,000kr. med förbehållet att detta ej var förskott på arv. Detta skedde för 5 år sedan. När min far så dog, så visade det sig att han hade en skatteskuld på 890.000kr, jag och min bror får således inget att ärva medans vår gemensamma syster får allt som var att ärva. Kan detta vara rätt och ha laglig betydelse så att hon ensam kan ta det enda som fanns. Kronofogden skall väl också ha sitt, eller? Vad med oss två andra arvingar? Kan detta verkligen vara rätt?

Lawline svarar

Hej! Din pappa har rätt att ge fastigheten till din halvsyster i gåva och detta ska inte räknas som förskott på arv då det i samband med gåvan angavs att så inte ska ske, din syster blir därmed inte skyldig att "återbetala" någon del av sitt arv till dödsbot för att ni övriga arvingar ska kunna få ut något arv (och hennes ev. arv ska inte heller minskas med det belopp hon fått i förskott på arv). För att hon skulle ha behövt "betala tillbaka" gåvan hade detta specifikt behövt anges i samband med gåvan enligt 6 kap. 1 § och 6 kap. 4 § Ärvdabalken. Så arvsrättsligt kan inte er syster tvingas betala tillbaka något av gåvan till er bröder så länge inte detta speciellt angavs i samband med gåvan. Kronofogden kan dock i vissa fall, om din fars dödsbo försätts i konkurs, återbära själva rättshandligen som gåvan innebär för att få betalt för din faders dödsbos skulder enligt 4 kap. 5 och 6 §§ Konkurslagen. I dessa fall går rättshandlingen åter till dödsboet (din halvsysters gåva går alltså tillbaka, den blir ogiltig) och det kan då hända att ni bröder kan få del av dessa pengar då de blir dödsboets. Jag kan dock inte ge dig något säkert svar på hur det skulle bli i detta fall då jag inte vet hur man skulle se på det faktum att konkursgäldenären inte är samma person som gåvogivaren. Pappan gav bort fastigheten, men det är dödsboet som är konkursgäldenär. Det är dock teoretiskt möjligt att ni i detta fall kan få ett arv. Hur det blir i praktiken kan jag tyvärr inte ge dig något säkert svar på. Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare