Talan om återgång av gåva som orsakat väsentlig minskning av efterlevande makes egendom

ÄB kap3 §3 Angående en gåva av en fastighet som utfärdats till en av två brösrarvingar som därmed orsakar väsentlig minskning. Om inte gåvan längre kan gå tillbaka, kan fortfarande gåvans värde räknas med vid boupptäckningen trots att mer än 5 år förflutit sedan gåvan mottogs?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. I 3 kap. 3 § 2 st. ärvdabalken (ÄB) framgår att talan om gåvans återgång till boet måste väckas inom fem år sedan gåvan mottogs. Denna tidsgräns gäller även beträffande återgång av gåvans värde. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare