FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt01/12/2011

Upplysningsplikt till umgängesförälder

Vad för skyldigheter har jag gentemot umgängesföräldern när det gäller information om olika saker?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. I föräldrabalkens (FB) 6 kap. regleras frågor om vårdnad, boende och umgänge. I 6 kap. 15 § FB stadgas det att ett barn ska ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. I paragrafens fjärde stycke stadgas frågan om information. Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och ska umgås med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, ska den andra föräldern lämna upplysningar om barnet som kan främja umgänget. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Sådana upplysningar som ska lämnas är exempelvis information om att barnet ska flytta till en annan ort, utlandsstudier eller barnets hälso- och sjukdomstillstånd. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare