FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2011

Från vilken tidpunkt beräknas värdet på egendom vid bodelning?

Jag har varit sambo i 11 år, flyttade in i nybyggd villa tillsammans. Vi gick isär i jan 2011 och jag gav honom 12 mån på sig att sälja och betala min del. Huset har gått ner i pris under året och han har ej sålt det. Vilket datum skall värdet på huset räknas för bodelning? När jag lämnade det eller nu 1 år senare? mvh C

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om bodelning för sambor finns i Sambolagens 8-21 §§. Värdet på egendomen räknas utifrån dagen då samboförhållandet upphörde, se 8 § sambolagen. Ett samboförhållande anses upphöra när samborna inte längre bor tillsammans, det vill säga när någon av den bosätter sig någon annanstans, se 2 § sambolagen. Värdet på huset ska alltså räknas från den dagen du flyttade ut. Jag vet inte hur din begäran om bodelning skett, men det krävs att det ska vara relativt tydligt. Är du osäker bör du kontakta en advokat eller familjejurist eftersom denna begäran måste framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphört, se 8 §, st 2. Anses en begäran om bodelning ej skett så försvinner rätten till bodelning enligt lag. För att vara på den säkra sidan rekommenderar jag dig därför att se över det innan året passerat för att inte riskera att förlora din rätt. Lycka till! Länk till sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare