FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/11/2011

Ansvar för makes skuld

Hej, jag undrar hur det blir vid skilsmässa om den ena parten har mer skulder än tillgångar. Blir båda parterna ansvariga för skulderna? Mvh Henry

Lawline svarar

Hej! Av 1 kap. 3 § äktenskapsbalken (som du hittar här: https://lagen.nu/1987:230 ) följer att varje maka/make svarar för sina egna skulder. Detta innebär att du inte blir ansvarig för de personliga skulder som din maka eventuellt har. Däremot har din make/maka rätt till sin giftorättsandel. Vad detta innebär ska jag försöka förklara nedanför. Ett enkelt räkneexempel kan visa hur det fungerar i praktiken: Anders och Britta äger endast en obelånad villa som är värd 500 000 kr. Anders har inga skulder. Britta har 600 000 kr i skulder. Eftersom Britta äger villan tillsammans med Anders så har Britta rätt till hälften av villan. Giftorättsgodset är alltså 250 000 kr var för både Anders och Britta. När giftorättsandelen ska beräknas så dras först skulderna av från det giftorättsgods som maken har. I det här exemplet är giftorättsgodset 250 000kr för Britta. Från detta belopp ska 600 000 kr (Brittas skulder) dras av. Då detta blir mindre än 0 kr så blir det 0 kr som kommer från Britta till bodelningen. Samma gäller för Anders. Det vill säga 250 000 kr och inga skulder gör att Anders bidrar med 250 000 kr till bodelningen. Sammanlagt för Anders + Britta blir alltså 250 000 + 0 = 250 000. Den giftorättsandel som makarna har rätt till är hälften, dvs 250 000 / 2 = 125 000. I det här exemplet har Anders giftorättsgods på 250 000 kr men en giftorättsandel på 125 000kr. Detta gör att Anders måste ge Britta mellanskillnaden, dvs 125 000kr. Sammanfattningsvis kan man konstatera att Anders inte "ärver" Brittas skuld men måste bidra med hälften av sitt giftorättsgods vid den här bodelningen. Den skuld som återstår för Britta är 600 000 - 250 000 (halva huset) - 125 000 (giftorättsandelen) = 225 000. Denna får Britta stå för helt ensam och kan alltså inte krävas av Anders. Vid kortare äktenskap eller när det annars är oskäligt kan en make få behålla mer av sitt giftorättsgods än beräkningen ovan (12 kap. 1 § äktenskapsbalken). Av frågan går det inte att avgöra om något sådant förhållande gäller. I verkligheten är det oftare knepigare att strukturera upp tillgångar och skulder men samma principer gäller. Beräkningarna är gjorda efter främst 11 kap. äktenskapsbalken.
Olle LindbergRådgivare