Rätt att bli delgiven misstanke för brott

Hej har blivit "kallad till förhör i pågående förundersökning gällande misstänkt trolöshet mot huvudman alt förskingring" så stod det i kallelsen från polisen. har sköt kassabok åt pensionär på boende, god man polisanmält mig. Är oskyldig enligt mig själv utan anser att den gode manen ej skött sig. Är det bara ett förhör där de vill ha min sida av historien eller är jsg anklagad för brott ?(ringde polisinspektören och hon sa att de ville ha min historia). Ska man ha ombud/advokat eller hur fungerar det.

Lawline svarar

Då förundersökningen kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, skall han, då han hörs, underrättas om misstanken, se 23 kap. 18 § rättegångsbalken. https://lagen.nu/1942:740 Jag rekomenderar dig att i första hand ringa polisen och fråga hur det ligger till. Om du ska höras i egenskap av misstänkt rekomenderar jag dig att hos polisen begära en offentlig försvarare (advokat) hos polisen. Det är alltid bra att ha en advokat närvarande vid förhör även om man anser att man inte är skyldig till det eventuella brottet. Du kan också själv ta kontakt med en advokat i din hemstad och fråga om råd i din aktuella situation. Ifall du inte känner till någon advokat kan du använda dig av sökmotorer på internet eller t.ex. eniro.
Lina RadovicRådgivare