Hustrus arvsrätt när den avlidne har syskon

Jag och min hustru äger gemensamt en stuga/ fritidshus. Vi har inga barn gemensamt. Hon har 2 söner från ett tidigare äktenskap. Om jag dör vem ärver min andel? Jag har 3 syskon. Kan dom göra anspråk på min andel?

Lawline svarar

När du avlider ärver din hustu all din egendom med fri förfoganderätt, vilket innebär att hon fritt kan disponera över egendomen, dock inte testamentera bort den. När din hustru avlider har dina syskon eller deras avkomlingar rätt att ärva hälften av boet efter din hustru. Se 3 kap. 1-2 §§ ärvdabalken. https://lagen.nu/1958:637. Dina syskon eller deras avkomlingar ärver alltså hälften av all egendom efter din hustru och hennes två söner ärver hälften. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare