FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN18/11/2011

Ny preskribtionstid för CSN-lån, gäller detta retroaktivt?

Hej, jag har läst att preskriberingstiden för CSN lån har ökats från 10 till 25 år. Gäller detta retroaktivt? Dvs., om man tog lån 15 år sedan, är det nu 10 år kvar av preskriberingstiden? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Enligt 6 kap. 12 § Studiestödslagen (1999:1395) preskriberas en fordran som avser återbetalning av studielån eller återkrav av studiestöd efter 25 år. Enligt övergångsbestämmelserna till detta lagrum gäller detta även fordringar som uppkommit före den 1 juli 2011 (det datum då bestämmelsen började gälla) så länge inte fordringen redan preskriberats innan den 1 juli 2011. Så om fordringen redan, som i ditt exempel, preskriberats för fem år sedan kan den inte "väckas" på nytt men om den enligt de förut gällande reglerna skulle ha preskriberats om ex. 2 år är det nu istället 17 år kvar till preskribtionstiden går ut. Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare