Förutsättningar för sambolagens tillämplighet vid kortvarigt förhållande

Om man bott ihop i hyresrätt i knappt 3 månader gäller då sambolagen när man flyttar isär? Hyran har varit delad lika mellan båda parter men det mesta bohaget tillhör part 1. Nu kräve part 2 att få bo kvar i bostaden, och få hälften av hyran betald av part 1, samt få hälften av bohaget. Part 2 har det sämre ställt ekonomiskt eftersom hon valt att inte jobba. Inga barn finns med i bilden.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt sambolagen kan en sambo vid förhållandets upphörande begära bodelning och i vissa undantagsfall överta en gemensam bostad som innehas med bostadsrätt eller hyresrätt trots att bostaden är skriven i den andre sambons namn. Någon skyldighet för den andre partens hyra kan inte bli aktuellt. Ett övertagande av bostad kräver inte bara att ett samboförhållande föreligger utan också att synnerliga skäl talar för ett övertagande (gemensamma barn kan vara en anledning). För att part 2 ska ha rätt till bodelning, samt rätt till bostad krävs således först att ett samboförhållande har förelegat. När man avgör om ett samboförhållande har förelegat tar man ställning till om de två personerna stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1§ sambolagen). Med parförhållande avses att samborna ska bo tillsammans i ett förhållande som det normalt ingår ett sexuellt samliv i. Med gemensamt hushåll avses att samborna samarbetar om vardagliga sysslor och att de har gemensam ekonomi, eller i vart fall ett sådant ekonomiskt samarbete. Vad det gäller tidsaspekten brukar sex månader fungera som vägledning. En tillfällig förbindelse är inte ett samboförhållande, men det finns fall då förhållanden enligt domstol har bedömts vara samboförhållanden trots att tiden för sammanboendet varit kortare än tre månader. I de fallen var det dock andra mycket starka skäl som talade för att de två personerna, den korta tiden till trots, var sambor – förekomsten av gemensamma bankkonton, ett inbördes testamente samt inköp av en ny bostad där bägge bidrog med pengar. Domstolen gör alltså en helhetsbedömning av omständigheterna för att avgöra om ett samboförhållande föreligger. Enligt den information som du delat med dig av verkar det knappast troligt att ett samboförhållande har förelegat och därför kan sambolagen inte tillämpas. Någon bodelning blir således enligt sambolagen inte aktuell och part 2 har heller inte rätt att bo kvar i bostaden. Har du några fler frågor eller om det är något annat som du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. Med vänlig hälsning, Maria
Maria KronvallRådgivare