Efterarvets fördelning då efterlevande make gått i nytt gifte

A och B är gifta och har 3 gemensamma barn, A dör och B får därmed barnens arvsdel. Sen gifter B om sig med C. När B senare dör, skall efterarvet från A delas ut till barnen innan ny bodelning sker eller efter?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Det är riktigt som du säger, att makar ärver framför gemensamma barn och att barnen därmed har rätt till s.k. efterarv vid den efterlevande makens frånfälle. Om det finns efterarvsberättigade arvingar och om den efterlevande maken var gift med någon annan vid sin död stadgas i 3 kap. 6 § ärvdabalken (ÄB) att efterarvet ska utgå innan bodelning mellan (de nya) makarna får äga rum. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare