Pressad att säga upp sig

Hej! Min sambo har pressats att skriva på sin egen uppsägning utan att han fått chansen att läsa eller förstå avtalet. Han har sedan upprepade gånger bett om att få en kopia av uppsägningen men det har han inte fått. Finns det någon lag som säger att man måste få ta del av uppsägningen för att den ska vara giltig?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Bestämmelser om uppsägningar finns i LAS, som lagen om anställningsskydd brukar kallas. Du hittar den här: https://lagen.nu/1982:80 Säger arbetsgivaren upp en arbetstagare, så har arbetstagaren rätt att få ut ett skriftligt uppsägningsbesked, vilket framgår av 8-10§§ LAS. Om jag tolkar din fråga rätt har din sambo dock sagt upp sig själv, även om det inte var frivilligt, vilket komplicerar det hela. Överenskommelser kan ingås mellan en arbetsgivare och en arbetstagare om att en anställning ska avslutas, men det är såklart inte okej att tvinga någon att säga upp sig. Då borde avtalslagen kunna användas, den hittar du här: https://lagen.nu/1915:218 Enligt 36§ Avtalslagen kan ett avtal ogiltigförklaras om det är oskäligt med hänsyn bland annat till omständigheterna vid avtalets tillkomst eller omständigheterna i övrigt. Är din sambo med i en fackförening föreslår jag att han kontaktar något ombud där för vidare hjälp. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare