Talan om ensam vårdnad

Hej! Jag är separerad och vi har gemensam vårdnad om våra barn. Nu måste jag flytta till annan ort av ekonomiska skäl. Jag önskar och har frågat pappan om barnen kan bo där på heltid under en period. Jag begär inte att barnen följer med mig då dom önskar bo kvar hos sin pappa. Han motsäger sig detta och har startat en process mot mig. Vill bara ha hjälp under en period för att lösa mina ekonomiska bekymmer. Nu vill han ha ensam vårdnad om jag flyttar. Kan han få det? Hur bemöter jag detta?

Lawline svarar

Hej Om ett barn står under båda föräldrarnas vårdnad som i ert fall, och den ena föräldern vill ändra på det, så ska rätten besluta i frågan enligt 6 kap 5 § Föräldrabalken (FB)(https://lagen.nu/1949:381). För att det ska ske måste någon av föräldrarna väcka talan hos domstol. Jag antar att det är det som barnens pappa gjort då du skriver att han har startat en process mot dig. Antingen kommer vårdnaden fortsätta vara gemensam, eller så kommer någon av er få ensam vårdnad. När bedömningen görs så tar domstolen bland annat hänsyn till om ni som föräldrar kan samarbeta i frågor som rör barnen. Främst kommer domstolen grunda sin bedömning på vad som är bäst för barnen. Du skriver att barnen önskar att bo kvar hos sin pappa, och det är något som domstolen med största sannolikhet kommer att ta hänsyn till. Vidare har domstolen har möjlighet att döma till gemensam vårdnad trots att en av föräldrarna motsätter sig det. Domstolen tittar även på om någon av föräldrarna gjort sig skyldig till missbruk, försummelse eller i övrigt brister i omsorgen av barnen så att det kan finnas risk för bestående fara för deras hälsa eller utveckling enligt 6 kap 7 § FB. I så fall ska den andra föräldern tilldelas ensam vårdnad. Sammanfattningsvis så blir det alltså en individuell bedömning i varje enskilt fall där fokus alltid ligger på barnets bästa. Då jag inte vet alla omständigheter i ert fall är det väldigt svårt att säga hur utgången kommer att bli. Här kan du hitta mer information om vårdnad, domstolsprocessen, barnets bästa mm. http://www.socfamratt.se/vardnad) Hoppas svaret varit till hjälp! Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare