Orättvis fördelning mellan syskon vid gåvor utan förskott på arv

Hej, Mina föräldrar har nyligen sålt sin sommarstuga till min syster för under det värderade priset. Huset värderades till 2,6 miljoner. Min syster har fått köpa det för 2 miljoner, alltså under marknadsvärdet, "för att det ska stanna i släkten". Jag frågade min far om det var ett förskott på arvet och han svarade nej. Han tillade att "du ska också få en slant". Jag tror dock inte att det är 600 000 kr som jag kompenseras med. Vi är tre syskon. Jag vet inte om min bror "också ska få en slant". Jag vågar inte fråga om mina föräldrar tänker skriva gåvobrev, kanske känner de redan till att de kan "komma undan" och ge min syster det de vill, utan att vi andra syskon får kompensation som är rättvis, alltså att de passar på att skriva gåvobrev. Jag undrar om det får gå till på det här sättet och om mina föräldrar fortsättningsvis kan ge min syster saker, möbler, fastigheter, pengar etc innan de dör för att vi andra syskon inte ska få så mycket i arv.

Lawline svarar

Hej! Försäljning till underpris av detta slag ses generellt sett som en försäljning med ett benefikt-/gåvoinslag. Den delen som är underpriset (i ert fall 600 000 kr) ses då som en gåva från era föräldrar till din syster. Gällande gåvor som givits av en arvlåtare (era föräldrar när de avlider) till en bröstarvinge ska de som huvudregel ses som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken och därmed räknas av bröstarvinges arv efter arvlåtaren så långt det är möjligt (dvs. till så stort belopp som arvet uppgår till), enligt 6 kap. 4 § Ärvdabalken är nämligen inte arvtagaren skyldig att betala tillbaka förskottet på arv till mer än vad dennes arv uppgår till om inte detta särskilt angivits när förskottet gavs (ex. i gåvobrevet). I 6 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken stadgas dock att en gåva inte ska ses som förskott på arv om annat föreskrivits eller kan antas ha varit avsett. Om dina föräldrar därmed, som det verkar vara i det här fallet, har avsett att inte gåvan ska ses som ett förskott på arv ska deras vilja följas och gåvan därmed inte räknas av din systers arv. Likaså kommer eventuella framtida gåvor givna av dina föräldrar till din syster som de anger inte ska ses som förskott på arv inte heller dras av din systers arv. Så rent faktiskt kan de ge bort vad de vill till din syster, säga att detta inte ska ses som förskott på arv och sedan när de avlider kommer inte din syster få något mindre arv än du och din bror, dvs. inget förskott på arv kommer räknas av från hennes arv. På detta vis kan föräldrar välja att ge mer egendom till en bröstarvinge och på så vis göra så att övriga bröstarvingar får mindre i arv. Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare