FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/11/2011

Övertagande av sambos hyresrätt

Hej! Jag, min sambo och vår dotter på 5 månader flyttade tillsammans in i den hyresrätt vi nu bor i. Det är dock bara han som står på kontraktet, jag står endast som borgenär. Dottern kommer att bo med mig eftersom hon fortfarande är så liten. Vad jag har förstått av sambolagen så tillfaller lägenheten den som behöver den mest. Hur avgörs detta och av vem? Om det skulle beslutas att lägenheten tillfaller mig, blir jag då skyldig honom pengar istället? (Eller tvärt om, blir han skyldig mig pengar om han får behålla lägenheten..) Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Det stämmer precis som du nämner att enligt 22 § sambolagen så kan den sambo som inte står som ägare till en hyresrätt få överta den när samboförhållandet upphör. I praktiken (enligt domstol) anses i princip alltid den förälder som barnet ska bo hos vara den som bäst behöver bostaden. Skulle ni trots allt inte komma överens om vem som ska ta över hyresrätten så prövas frågan av tingsrätten enligt 31 §. Eftersom att man anser att en hyresrätt inte har något marknadsvärde (förbud att sälja den för ersättning) så kommer du inte att behöva betala din sambo för övertagandet. Enligt mig finns det egentligen ingenting som tyder på att du inte skulle få ta över hyresrätten, det låter som ett ganska solklart fall. Du hittar sambolagen här: https://lagen.nu/2003:376 Lycka till!
Oscar SundholmRådgivare