FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/11/2011

Ingår aktier, värdepapper och pensionsförsäkringar i bodelningen?

Min man äger ett aktiebolag till 100%. Vi har inga äktenskapsförord. Han har flera olika värdepapper och pensionsförsäkringar genom sitt företag. Vilka typer av sådana värdepapper och pensioner ska ingå i en bodelning?

Lawline svarar

Jag hänvisar i mitt svar till lagrum i Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 I bodelningen ska giftorättsgodset ingå (ÄktB kap 10 § 1). Giftorättsgodset är all egendom som inte är enskild egendom (ÄktB kap 7 § 1). Vad som är enskild egendom fram går av ÄktB kap 7 § 2. Det vanligaste är att egendomen är enskild på grund av villkor i gåva eller arv eller genom att den blivit det genom ett äktenskapsförord. Utöver den enskilda egendom kan vardera maken även undanta egendom (i skälig omfattning) som en make har för sitt personliga bruk, exempelvis kläder samt personliga presenter. Vad gäller aktierna och vanliga värdepapper så är det alltså ganska enkelt. Dessa är giftorättsgods (såvida de inte gjorts till enskild egendom) och ska ingå i bodelningen. När det gäller pensionsförsäkringar så är det mer krångligt. Till att börja med måste vi skilja mellan tjänstepension och privat pensionssparande. Tjänstepensionsförsäkringen tecknas av arbetsgivaren (din makes företag) och ägs alltså av företaget. Din make är i det fallet endast förmånstagare till pensionen och ”äger” inte pensionsförsäkringen. Det vanligaste i dessa fall är att denna rättighet inte kan överlåtas och den undantas därför från bodelningen enligt ÄktB kap 10 § 3 st 1. Det finns även tjänstepensioner som ägs av den anställde och då behandlas de som en privat pensionsförsäkring. Om det rör sig om en individuell pensionsförsäkring som ägs av din make så är huvudregeln är att privat pensionssparande och privata pensionsförsäkringar ingår i bodelningen. Men han kan ha rätt att undanta denna försäkring om det vore oskäligt att den ska ingå i bodelningen enligt ÄktB kap 10 § 3 st 3. Det som främst har betydelse för denna skälighetsbedömning är sådana saker som äktenskapets längd, era respektive pensionsrättigheter, hur stor del av er totala egendom som utgörs av denna pensionsförsäkring och om pensionsförsäkringen är menad som kapitalplacerande snarare än som normalt pensionsskydd. Notera också bodelningen kan jämkas också enligt ÄktB kap 12 § 1, denna regel är främst tillämplig på kortare äktenskap (under 5 år) och vid större egendomsskillnader mellan makarna.
Edvard BreitholtzRådgivare