Kränkning av efterarvinges arvsrätt genom gåva

Tack för Rickards utförliga svar på min fråga angående efterarv! Jag saknar dock en förtydligande detalj. Du skriver i svaret "Din farbrors f.d. fru har därmed en legal rätt att under sin livstid använda de tillgångar hon ärvt från sin f.d. man till i princip vad hon vill, men kan aldrig genom testamente kränka efterarvingars rätt till efterarv." Innebär det att hon i praktiken har full rätt att skänka bort alla tillgångarna - men inte testamentera dem och var ligger isåfall skillnaden? Resultatet blir ändå detsamma, att efterarvingarnas rätt till efterarv kränks, enligt min tolkning?

Lawline svarar

Hej, Här kommer ett förtydligande på den punkten. I 3 kap. 3 § ÄB finns en regel som är till för att motverka ett kringgående av efterarvingars rätt till efterarv. Regeln finns att läsa här: https://lagen.nu/1958:637#K3P3S1. Regeln innebär att om den efterlevande maken genom gåva eller annan därmed jämförlig handling utan "tillbörlig hänsyn" till efterarvingars rätt till efterarv orsakar en väsentlig minskning av sin egendom, vederlag ska utgå till efterarvingarna. Har den efterlevande maken t.ex. skänkt bort det mesta av sin förmögenhet till annan gör detta regeln tillämplig. Regeln blir inte endast tillämplig vid gåva utan även vid andra med gåva jämförliga handlingar. Härmed avses bl.a. försäljning av egendom till underpris, om det benefika inslaget är dominerande. En förutsättning för regelns tillämplighet och för att vederlag ska kunna utgå är att gåvan, eller den därmed jämförliga handlingen, orsakat en väsentlig minskning av den efterlevande makens egendom. Här avses inte en minskning i absoluta tal utan det ska vara fråga om en väsentligt minskning jämfört med vad boet skulle ha varit värt om gåvan inte fullbordats. Om vederlag inte kan utgå p.g.a. avsaknad av medel i dödsboet ska gåvan, eller pengar motsvarande gåvans värde, återbäras under förutsättning att den som tog emot gåvan insåg eller borde ha insett att gåvan var till nackdel för efterarvingar. Dock får det inte ha gått mer än fem år mellan det att gåvan fullbordades till dess att talan om återgång väcks. Skulle din farbrors f.d. fru försöka kringgå reglerna på denna punkt genom att ge bort en väsentlig del av sin egendom kan alltså regeln i 3 kap. 3 § ÄB tillämpas. Regeln kan dock, som framgår av det förra svaret, inte tillämpas då en efterlevande make till följd av den fria förfoganderätten ökat sin levnadsstandard och genom konsumtion "bränt" pengarna. Jag hoppas att detta förtydligande gav dig ett fullständigt svar på din ursprungliga fråga. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare