Rätt till lägenhet vid separation, sambo

Hej, jag och min sambo tänker separera. Han köpte en lägenhet i april, vi flyttade in och gjorde adressändringen samtidigt. Innan bodde han i studentkorridor men var skriven hos sin mamma (och jag hos min). Så nu till min fråga, vi har bråkat en hel del och han har bett mig att flytta och tagit ifrån mig nycklarna, så säger han att han släpper in mig när jag ska hämta mina saker, vilket inte kommer att hända på 3 timmar. Vad har jag för rättigheter då? Kan han bara sparka ut mig när han vill och neka mig inträde till lägenheten där alla mina saker finns? Mitt namn står inte på köpekontraktet och det gör inget, jag vill egentligen inte få en del av egendomen, jag vill bara bli behandlad som en människa och inte bli tillsagt hela tiden att det här är inte mitt hus och därmed har jag ingen rätt till det (han betalar hyran och jag står för inhandling av mat) Tacksam för råd!

Lawline svarar

Hej! Då din sambo köpte lägenheten med tanke att ni skulle bo där tillsammans och ni sedan gjort detta är denna er gemensamma bostad i sambolagens mening enligt 5 § 1 st. 3 p. sambolagen och därmed samboegendom enligt 3 § sambolagen. Du har därför laglig rätt till halva lägenheten om du begär bodelning enligt 8 § sambolagen då ert förhållande upphört. Detta så länge ni inte skrivit något samboavtal om annat enligt 9 § samma lag. Att du inte står med på köpeavtalet spelar ingen roll utan du har rätt till lägenheten i alla fall om inget samboavtal finns som säger annat. Hur ni valt att fördela era gemensamma utgifter sinsemellan spelar inte heller någon roll. Vill du ha rätt till halva lägenheten bör du därmed begära bodelning då ingen sådan sker automatisk mellan sambor när de separerar (till skillnad från om ni vore gifta). Här verkar ju dock så inte vara fallet utan du vill endast ha tillgång till lägenheten för att hämta dina saker, detta har du som jag förstår det full rätt till då lägenheten är er gemensamma bostad och du enligt vad jag angivit ovan har lika mycket rätt till denna som din sambo. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare