Fullt brukbar lägenhet och undersökningsplikt

Hej! Jag undrar om en hyresgäst har någon form av undersökningsplikt innan man flyttar in i en bostadslägenhet? Innan jag flyttade in i min nya lägenhet fick jag titta på den. Då bodde den förra hyresgästen fortfarande kvar med alla sina möbler. Visningen gick på max 3 minuter. Nästa gång jag fick se den var vid själva inflyttningen. Därefter lämnade jag in en besiktningskontroll enligt anvisningar där jag anmärkte på att tapeterna är väldigt slitna och behöver åtgärdas. Hyresvärden vägrar omtapetsera väggarna. Han menar att jag antingen borde ha sagt något i samband med visningen eller avböjt lägenheten. Kan man på något sätt "tyst godkänna" lägenhetens skick om man inte uppmärksammar det på visningen och kan man då förlora sin rätt att få fel åtgärdade? Så som jag har förstått det så ska en lägenhet vara "fullt brukbar" enligt lagen. Jag skulle även uppskatta om ni kan ge mig några tips om var jag hittar mer information om vad detta betyder. Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej! Vad som menas mes full brukbar är vad som är fullt brukbart på orten och det sker en bedömning i varje enskilt fall. Innebörden i orden får utläsas från olika rättsfall och vad olika författare anser. Det finns ett tidigt rättsfall (NJA 1964 s 434) där domstolen ansåg att målning och tapeter inte ska vara så slitna att man ser ytan under färgen eller tapeten men det ska ändå vara skapligt nött. Det innebär att hyresgästen får tåla lite slitna väggar med hål efter tavlor och så vidare men det ska inte vara revor och områden där färgen på väggarna är helt bortnött. Lagregeln om fullt brukbar finns i 12 kapitalet 9 paragrafen Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994). Enligt den regeln så ska lägenheten vara full brukbar vid inflyttningen oberoende hur den var innan. Det är svårt att avgöra om din lägenhet är fullt brukbar eller inte men du kan alltid avhjälpa felen själv och sedan kräva hyresvärden eller vända dig till hyresnämnden som kan kräva att hyresvärden avhjälper felen (åtgärdsföreläggande). Under tiden som lägenheten inte är fullt brukbar har du även rätt till nedsatt hyra, allt det här står i 12 kapitalet 11 paragrafen Jordabalken. Det finns ingen utrycklig regel om undersökningsplikt eftersom du inte köper något när du hyr en lägenhet. Det är enbart regeln om fullt brukar och att hyresvärden har en underhållsskyldighet (12 kapitalet 15 paragrafen Jordabalken) att hålla lägenheten under hyrestiden i fullt brukbart skick. Du kan alltid kräva att hyresvärden ska underhålla lägenheten så att den är fullt brukbar, hur den såg ut under visningen eller att du så skulle ha godtagit den har ingen betydelse eftersom du inte har någon undersökningsplikt. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare