FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/10/2011

Möjlighet att ogiltigförklara bodelningsavtal

Angående sämjedelning, så skilde jag och min man oss i mars och vi gjorde ett bodelningsavtal som innebar att jag tog över fastigheten och sedanså är det skrivet att det övriga har sämjedelats med underskrift och allt som det ska vara. Nu har han gått till en advokat och kräver att han ska ha en massa lösöre, och en bil som står på mig. Har han verkligen rätt till det?

Lawline svarar

Hej, Ett bodelningsavtal ska upprättas skriftligen och båda makarna ska skriva under handlingen enligt Äktenskapsbalkens (ÄktB) 9 kap. 5 §. Har ert bodelningsavtal uppfyllt dessa formkrav ska avtalet gälla enligt principen pacta sunt servanda (avtal ska hållas). För att ogiltigförklara ett avtal krävs t.ex. att avtalet tillkommit i strid mot tro och heder eller genom svekligt förledande. Detta är lagstadgat i avtalslagens 3 kap. och finns att läsa här https://lagen.nu/1915:218#K3 Vänligen
Sara SRådgivare