Samboegendom

Ska bli sambo. Hon flyttar in i min bostadsrätt, hon kommer att skriva sig där men inte köpa in sig i bostadsrätten. Med andra ord kommer jag fortfarande att äga den 100%. Då har väl inte denna anskaffats för gemensamt boende eftersom jag har haft den många år innan vi träffades? Hur fungerar det med möbler som man har skaffat tidigare? Är det också så att detta inte är gemensamt då eller? Så länge vi bor i min bostadsrätt så behöver man väl inte skriva ett samboavtal? När man väl säljer min bostadsrätt och flyttar till något gemensamt, det är väl först då som man behöver detta och eventuellt skuldebrev?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. För att egendom ska utgöra samboegendom (3-4 §§ Sambolagen) respektive sambors gemensamma bostad (3, 5 §§ Sambolagen), krävs att egendomen har _förvärvats_ för gemensamt bruk, se https://lagen.nu/2003:376#P3S1. Eftersom du har haft såväl såväl bostadsrätten som möblerna innan du och din blivande sambo ens träffats, kan egendomen inte sägas ha förvärvats för gemensamt bruk. Egendomen kommer alltså inte anses vara samboegendom. Det är således inte nödvändigt att skriva ett samboavtal (jfr 9 § Sambolagen). Vid en framtida bodelning, kan det dock vara bra att ha samboavtalet som "bevis" för att möblerna inte utgör samboegendom. Med vänlig hälsning
Alexander WagnerRådgivare