Laglott och testamente

Kan man göra så? Innestående arvet efter pappa är 50% av mors blivande kvarlåtenskap, detta får mor inte upprätta testamente över utan skall fördelas lika mellan dödsbodelägarna (vi syskon). Således oförändrat. · Av 50% av blivande kvarlåtenskap (mors del), utgörs hälften av laglotter (laglott = halva arvsrätten, dvs det minsta en bröstarvinge får tilldelas enligt ärvdabalken). · När hälften av mors 50% fördelats lika mellan alla dödsbodelägarna såsom laglott, återstår 25% som mor valt att testamentera till mig. Det blir ju mer än en fjärdedel av hela arvet till en arvinge?

Lawline svarar

Hej! Din mor kan testamentera bort hela sin kvarlåtenskap till dig, men dina syskon har rätt att begära jämkning av testamentet och således få ut sin laglott (7 kap. 3 § ÄB). Det är viktigt att komma ihåg att laglotten inte utfaller automatiskt. Laglotten utgör halva din mors kvarlåtenskap, resterande del kan hon förfoga fritt över. Alltså kommer du att få din laglott + de 25 % som hon valt att testamentera till dig. Detta är fallet om testamentet är formulerat så att du ska ärva all kvarlåtenskap efter henne och de andra syskonen jämkar testamentet och begär ut sin laglott. Då får du med andra ord mer än en fjärdedel av hela arvet, vilket är helt ok. Men om din mor skriver att du ska ärva 50 % av hennes kvarlåtenskap (25 % av det totala arvet) så har du redan fått din laglott och den resterande delen av kvarlåtenskapen delas lika mellan syskonen. Dvs. skillnaden är att din "laglottsdel" som du får om man formulerar testamentet som i det första fallet kommer att delas lika mellan er syskon.
Oscar SundholmRådgivare