Diplomerad - Lagkrav?

Vem får kalla sig diplomerad? Enbart de som mottagit diplom efter avlagd examen och liknande, eller även personer som fått ett diplom tilldelat sig för exempelvis deltagande eller godkänt testresultat?

Lawline svarar

Hej!

Det är inte lagstadgat vem som får kalla sig diplomerad eller ej. Att någon är diplomerad innebär vanligtvis att personen med godkänt resultat har genomgått en särskild utbildning som är godkänd av en organisation/förening som verkar inom det aktuella området.

Vänliga hälsningar

Carina PerssonRådgivare