BORGENÄRSSKYDD

Hej jag har köpt en begagnad dator på ett företag och betalat, datorn skulle byta batteri men nu har företaget gått i konkurs har jag rätt till datorn, pengar tillbaka eller ingenting alls?

Lawline svarar

Hej, Svaret på frågan beror på om du har köpt datorn som konsument eller i egenskap av näringsidkare. I det fall du har köpt datorn som konsument så har du redan i samband med köpet fått rätt till datorn enligt 49§ Konsumentköplagen. Det krävs dock att datorn är "identifierbar", dvs att man kan peka ut precis den dator det gäller. Om du har köpt datorn i egenskap av näringsidkare gäller dock den så kallade traditionsprincipen, vilken innebär att du måste ha fått datorn i din besittning för att ha rätt till den. Om datorn fortfarande finns hos säljaren så anses den tillhöra honom och du får en oprioriterad fordran på den köpesumma du betalat i konkursen. Något som innebär att du med största sannolikhet inte kommer att få fullt betalt tillbaka. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig om du har ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare