Ingår fritidsfastighet i bodelning vid samboskap

Vi är sambo, men ska nu separera. Vi äger en bostadsrätt tillsammans och den ska väl delas lika. Men vi har även ett sommarhus som vi köpte tillsammans för åtta år sen. Av skattetekniska skäl skrevs sommarhuset ett år senare över på min sambo som även skrev sig på den adressen då. (Nu är vi dock båda skrivna i bostadrätten). Sambon står nu som ensam ägare till sommarhuset. Har jag någon rätt till sommarhuset?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Reglerna om egendomsförhållanden vid samboende finner du i Sambolagen, https://lagen.nu/2003:376. 3 § SamboL säger att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning, https://lagen.nu/2003:376#P3S1. Vad som utgör sambors gemensamma bostad regleras i 5 § SamboL, https://lagen.nu/2003:376#P5S1. En bostadsrätt som båda eller en av samborna äger och som är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål. I 4 § SamboL nämns följande undantag från 3 § som anger vad som inte ingår i samboegendomen: 1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, 2. egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, 3. egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda och 4. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1-3, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild. Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål, 7 § SamboL. Vid en bodelning skall er gemensamma bostadsrätt, förutsatt att det uppfyller kraven ovan och inte faller in under något av undantagen, ingå i en bodelning. Däremot kommer inte sommarhuset att ingå i en bodelning. Detta innebär att den som äger sommarhuset får behålla det som sitt. Om ni har köpt sommarhuset tillsammans kan ni istället äga detta med samäganderätt. Detta förhållande regleras i Lagen om samäganderätt, https://lagen.nu/1904:48_s.1. Denna lag anger hur fördelningen av egendomen ser ut samt vad de olika ägarna får göra med egendomen. För det mesta krävs den eller de andra ägarnas samtycke för att åtgärder skall få vidtas av en av dem. Jag tolkar din fråga som att din partner står som ensam lagfaren ägare till sommarhuset. Denna omständighet kan medföra vid en första anblick att ni inte anses äga sommarhuset med samäganderätt. Är det dock så att du, trots att sambon står som ensam lagfaren ägare, har gjort insatser vid köpet av fastigheten kan det föreligga en dold äganderätt för din del. I rättsfallet NJA 2008 s. 826 ställdes frågan om nämnda omständigheter medförde att den ena sambon skulle anses ha s.k. dold samäganderätt till fastigheten, trots att den andra sambon förvärvat den i eget namn och var ensam lagfaren ägare. Högsta Domstolen fann det bevisat att fritidsfastigheten förvärvats för gemensamt bruk, att förvärvet skett med bidrag från den sambo vars äganderätt ifrågasatte, att den fanns en underförstådd gemensam äganderätt mellan samborna samt att det fanns skäl som motiverade att bara en av samborna stod som ägare och resultatet blev därför att dold samäganderätt ansågs föreligga och Samäganderättslagen var därmed tillämplig. Det framgår inte av din fråga huruvida du och din sambo har gjort någon form av överenskommelse avseende köpet av fritidsfastigheten. Skulle dock liknande omständigheter som de ovan i rättsfallet föreligga har du så som samägare till fastigheten rätt till denna enligt Lagen om samäganderätt. Observera att en överenskommelse er emellan inte nödvändigtvis måste handla om själva kontantinsatsen till köpet av fastigheten. Andra former av överenskommelser som gjort att du bidragit ekonomiskt på annat sätt kan också innebära att det föreligger en dold äganderätt för dig. Sist skall också nämnas att om du och din sambo har ingått ett samboavtal avseende era ägandeförhållanden och uppdelning er emellan av dessa vid en eventuell bodelning så gäller detta avtal före sambolagen, 9 § SamboL, https://lagen.nu/2003:376#P9S1 Med vänlig hälsning
Martina BlombergRådgivare