rätt att ta del av allmän handling

Är ett hyreskontrakt mellan en privatperson och en fastighetsägare en offentlig handling som jag har rätt att ta del av?? Är det någon skillnad om det rör sig om en privat fastighetsägare eller ett kommunalt bostadsbolag ??

Lawline svarar

Enligt 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen ska varje svensk medborgare ha rätt att ta del av allmänna handlingar. En handling är allmän om den upprättas eller förvaras hos myndighet, eller är att anse som inkommen till myndigheten, 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen. https://lagen.nu/1949:105 Du har alltså ingen rätt att ta del av ett hyresavtal mellan en privat fastighetsägare och en privatperson eftersom ett privatägt fastighetsbolag inte är en myndighet. Om kommunen äger hela bostadsbolaget har du rätt att ta del av allmänna handlingar från bolaget, enligt reglerna i tryckfrihetsförordningen. Vissa handlingar kan dock skyddas av sektretess, se mer 2 kap. 2 § tryckfrihetsförordningen. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare